Oddech biegacza | amarantowy | e-blogi.pl
_blog amarantowy
Oddech biegacza 2014-11-11

Techniki oddychania w trakcie biegu

Jednym z kluczowych aspektów biegania jest poprawny sposób oddychania. Dobry oddech ma wpływ na twoją wydajność oraz pośredni na ilość spalanych kalorii w trakcie biegania. Zatem, jeżeli zastanawiasz się, jak biegać żeby schudnąć, to wiedz, iż nade wszystko musisz odpowiednio oddychać. Bieg jest to wysiłek nie tylko dla nóg, ud oraz stóp. To dodatkowo wysiłek dla płuc, które muszą sprawnie dostarczyć do organizmu większe ilości tlenu.

Bagatelizowane przez wielu, niekiedy nawet przez samych sportsmenów, oddychanie w czasie biegania ma wpływ na wydajność biegaczy. Biegacze, którzy umieją prawidłowo dostarczać tlen do organizmu są silniejsi aniżeli ich koledzy, którzy zmagają się z oddechem, bo nie znają technik oddechowych.

1.    Oddech pływaka
Jedną z technik jest oddychanie trochę wolniej aniżeli wymaga organizm, gdy nie biegasz. Wywołuje to głód na tlen i zmusza serce do szybszego bicia.

Po pewnym czasie, organizm uczy się kompensować niedostatek tlenu, tak że, nawet kiedy przestaniesz korzystać z tej metody, twój organizm będzie bardziej skutecznie przetwarzać wdychane powietrze. Jest to stosowane w pływaniu.

Pływacy oddychają co trzeci ruch. To zezwala im oddychać na różne strony i nie muszą oddychać przy każdym ruchu.

Na początku, ich organizmy żądają więcej tlenu, więc uczą się zaadaptować do mniejszej dawki powietrza. Ich organizmy stają się bardziej sprawne w przetwarzaniu ograniczonej dawki tlenu. Biegacze, którzy często pływają mają doskonałą wydajność oddechową.

2.    Rytm oddechowy
Niekiedy, w trakcie długich zawodów (bądź nawet podczas tych krótkich) biegacz może stracić koncentrację oraz być wytrącony z rytmu oddychania. Może to być spowodowane przez zwyczajne zapomnienie, iż powinno się skoncentrować się na oddechu.

Jednym ze sposobów na uniknięcie tego jest oddychanie w rytm kroków. Jest to pokrewne do stylu oddychania pływaków, którzy oddychają co trzeci ruch.

Biegacze, którzy przyjmują ten styl umieją biegać jak w zegarku, w stałym tempie oraz przy dużej wydajności. Ta koncentracja na oddechu może również pomóc przenieść koncentrację z dala od bólu, przykładowo, takiego który może się przytrafić na trasie i normalnie mógłby spowodować wycofanie się biegacza z zawodów.

3.    Głęboki oddech
Inną metodą, która może być używana przez biegaczy jest głębokie oddychanie. Ma ona dużo zalet, kiedy użytkuje się ją prawidłowo i szkoli.

Pomaga biegaczom w zostaniu zrelaksowanym, co z kolei przyczynia się do zmniejszenia zmęczenia. Umiejętność relaksowania się podczas biegu minimalizuje szanse na spadek wydajności.

Biegacze, którzy zapominają się uspokajać mogą przyjmować złą postawę aż w końcu poczują ból. Przykładowo zaciskają pięści zbyt mocno i biegają z barkami uniesionymi nazbyt wysoko. Z kolei to nieraz wywołuje przemęczenie mięśni oraz bóle.

Głębokie oddychanie pomaga zrelaksować się podczas biegu. Odbywa się to poprzez głębszy niż zwykle wdech i wydech powietrza całym sobą. Powinieneś widzieć, jak twój brzuch rozszerza się, a potem kurczy.

Podczas wydychania powietrza należy skupić się na zwolnieniu całego naprężenia w ramionach poprzez potrząsanie nimi, otwieranie dłoni i ruszanie głową w kółko.

Połączenie ze sobą ww. działań pomoże ci zostać zrelaksowanym w trakcie biegu i nawet nie trzeba przestawać biec, ażeby stosować przytoczone techniki. Na dodatek sprawi, jeżeli twoim celem jest schudnięcie, że odchudzanie przez bieganie będzie jeszcze bardziej skuteczne. Ta prawda dotyczy również wszelkich innych metod oddychania podczas biegania  - nie nastręczają wielkich wysiłków, a przy tym są skuteczne.


Dodaj komentarz


e-blogi.pl
  e-blogi.pl  [Załóż blog!] rssSubskrybuj blogi
[Zamknij reklamy]